Z6_PPGAHG8009LPD06IVPGHKUGLP7
Z7_PPGAHG8009LPD06IVPGHKUGT62

Издаване на хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци от хуманната медицина

Дата на публикуване: 23.08.2023
Последна актуализация: 07.03.2025

Логото и слоганът на държавната администрацияУтвърдена със Заповед №1075/07.11.2011 г. на директора на РЗИ – Велико Търново
Изменена юни 2016 г. съгл. Заповед №РД-08-235/15.06.2016 г.
Изменена февруари 2017 г. съгл. Заповед №РД-08-112/16.02.2017 г.
Изменена октомври 2024 г. съгл. Заповед №РД-01-117/08.10.2024 г.

1. НАИМЕНОВАНИЕ НА АДМИНИСТРАТИВНАТА УСЛУГА И УНИКАЛЕН ИДЕНТИФИКАТОР СЪГЛАСНО РЕГИСТЪРА НА УСЛУГИТЕ  

 


ИЗДАВАНЕ НА ХИГИЕННО ЗАКЛЮЧЕНИЕ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ДЕЙНОСТИ С ОПАСНИ ОТПАДЪЦИ ОТ ХУМАННАТА МЕДИЦИНА
УНИКАЛЕН ИДЕНТИФИКАТОР СЪГЛАСНО РЕГИСТЪРА НА УСЛУГИТЕ 1795

 


2. ПРАВНО ОСНОВАНИЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕТО НА АДМИНИСТРАТИВНАТА УСЛУГА 

Чл. 69, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 43, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците

Други нормативни актове, свързани с предоставянето на услугата и/или извършването на дейността:
Чл. 34, ал. 2 във връзка с § 1, т. 11, буква "к" от допълнителните разпоредби на Закона за здравето;
Наредба № 1 от 9 февруари 2015 г. за изискванията към дейностите по събиране и третиране на отпадъците на територията на лечебните и здравните заведения, наричана по-долу в текста за краткост Наредба № 1;
Тарифа за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето.

Предмет:

Хигиенно заключение за спазване на изискванията на наредбата по чл. 43, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците се издава при извършване на дейности по третиране на опасни отпадъци за лицата, извършващи дейности с опасни отпадъци от хуманната медицина или свързана с тях изследователска дейност на територията на съответната регионална здравна инспекция (РЗИ). 
Когато дейностите се извършват на териториите на повече от една РЗИ, хигиенното заключение се издава от директора на всяка РЗИ поотделно, за дейностите, извършвани на територията на съответната инспекция.
Хигиенното заключение е необходимо във връзка с процедурата за издаване на разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъци, което се издава от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършват дейностите.

 

3. ОРГАН, КОЙТО ПРЕДОСТАВЯ АДМИНИСТРАТИВАТА УСЛУГА/ ИЗДАВА ИНДИВИДУАЛНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН АКТ (В случаите на възлагане - служителите, които издават индивидуалния административен акт.)
Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци се издава от директора на Регионална здравна инспекция – Велико Търново

 

4. ЗВЕНО ЗА АДМИНИСТРАТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ, ПРИЕМАЩО ДОКУМЕНТИТЕ И ПРЕДОСТАВЯЩО ИНФОРМАЦИЯ ЗА ХОДА НА ПРЕПИСКАТА (адрес, адрес на електронната поща, телефони за връзка, работно време)
Център за административно обслужване (ЦАО) в РЗИ – Велико Търново, ул. „Н. Габровски” №23; тел. 062 614 331; електронна поща: office@rzi-vt.bg, с работно време от 8:30 до 17:00 ч.

 

5. ПРОЦЕДУРА ПО ПРЕДОСТАВЯНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНАТА УСЛУГА/ИЗДАВАНЕ НА ИНДИВИДУАЛНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН АКТ, ИЗИСКВАНИЯ И НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ (В случай че документ се издава от административен орган, се посочва и органът.)

 

5.1. Заявители
Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци се издава на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец по българското или по националното законодателство, на държавни и общински предприятия, сдружения на общини, кооперации и бюджетни предприятия за извършване на дейности по третиране на опасни отпадъци на територията на лечебните  и здравни заведения.  

5.2. Необходими документи

1. Заявление по образец  (Приложение №1 към настоящата процедура);

2. Видът (кодът и наименованието), количеството, произходът на отпадъците и дейностите по третиране, за които се кандидатства.
3. Становище за класификация на отпадъците.
4. Система за управление на опасните отпадъци.
5. План за собствен мониторинг и контрол.
6. Mетоди и технологии за третиране на отпадъците по видове дейности, вид и капацитет на съоръженията. 
7. В случаите, когато се изисква - номерът на постановено решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).
8. Описание на мерките за безопасност и превантивните мерки, които ще се предприемат с отпадъците при аварийна ситуация.
9. Документ за платена такса.

5.3. Вътрешен ход на процедурата 
Заявлението или протоколът за устно заявяване и приложените документи се въвеждат в ползваната от РЗИ – Велико Търново система за управление на документооборота и работния поток Eventis R7 чрез снемане на електронен образ във вид и по начин, позволяващ възпроизвеждането му (сканира се), и се регистрира под съответен на услугата номер.
След запознаване с документите директорът на РЗИ насочва служебната преписка с резолюция до директора на дирекция „Надзор на заразните болести” (НЗБ), който възлага изработването на служебната преписка на определен служител.
Определеният служител извършва проверка на площадката и изготвя протокол от проверката.
Служителят изготвя Хигиенно заключение за спазване на изискванията на Наредба №1 на МЗ. При констатиране на пропуски и установяване на несъответствия в приложената документация се издава предписание със срок на изпълнение и след проверка на изпълнението се изготвя Хигиенното заключение.
Директорът на РЗИ – Велико Търново подписва Хигиенното заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци.
Хигиенното заключение се подпечатва с печата на РЗИ и се предава в Центъра за административно обслужване, от където се предоставя на заявителя. В зависимост от избрания от заявителя при подаването на документите начин, то може да бъде получено на място в ЦАО, изпратено по електронен път, или чрез лицензиран пощенски оператор, като се изпраща за сметка на получателя с наложен платеж.
Цялата служебна преписка се съхранява в НЗБ при определения за извършване на услугата служител.

 

Отказ за издаване на хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци:
При непълнота на изискуемите документи и неотстраняването й в указания срок, директорът на РЗИ – Велико Търново прави мотивиран отказ за издаване на хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци и уведомява писмено лицето за това.

 

Права и задължения на лицата: 
Издаването на Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци дава право за предприемане на всички необходими действия по реда на Закона за управление на отпадъците на МОСВ и МЗ от 13.07.2012 г. за получаване на разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъците от РИОСВ, съгласно чл. 67 от Закона за управление на отпадъците.
При промяна на обстоятелствата се подават документи за ново Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци.

Срок за предоставяне на услугата: 
Издаване на Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци се извършва в срок от 1 месец от заявяване на услугата. 

 

6. ОБРАЗЦИ НА ФОРМУЛЯРИ, КОИТО СЕ ПОПЪЛВАТ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕТО НА АДМИНИСТРАТИВНАТА УСЛУГА
Приложение №1  Образец на заявление за издаване на хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци от хуманната медицина;
Приложение №2  Образец на протокол по чл. 29, ал. 5 от Административно-процесуалния кодекс (За устно заявяване на услугата.)
Приложение №3  Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци.

 

7. НАЧИНИ НА ЗАЯВЯВАНЕ НА УСЛУГАТА 
Заявлението (Приложение №1 към настоящата процедура), заедно с приложените към него изискуеми документи, се подава по един от слените начини:
7.1. на място в Центъра за административно обслужване;
7.2. чрез лицензиран пощенски оператор; 
7.3. по електронна поща на адрес office@rzi-vt.bg или rzi-vt@rzi-vt.bg;
7.4. чрез Системата за сигурно електронно връчване.

В случаите по 7.3 и 7.4, при които искането се изпраща по електронен път, то следва да е подписано с усъвършенстван електронен подпис, усъвършенстван електронен подпис, основан на квалифицирано удостоверение за електронни подписи, или квалифициран електронен подпис съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО (ОВ, L 257/73 от 28 август 2014 г.) и на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги и Закона за електронното управление. Сканираните, приложени към него документи следва да отговарят на следните изисквания:
•    Документите да са изготвени във формат текст (*.doc, *.docx, *.zip, *.rar), електронна таблица (*.xls, *.xlsx), Portable Document Format (*.pdf), изображение (*.jpg, *.png) и Microsoft Outlook Express (*.eml);
•    Документите да са написани на кирилица и да съдържат прав (некриптиран) текст;
•    Документите да не съдържат препратки към други електронни адреси;
•    Сканираните документи трябва да са черно-бели изображения с разделителна способност 300 dpi (точки на инч);
•    Файлът, съдържащ документа(ите), да не е заразен с вируси;
•    Общият обем на искането и файловете да не надхвърля 20 МБ.

Услугата може да бъде заявена и устно пред служителя в Центъра за административно обслужване. Устното заявяване на услугата се отразява в протокол по образец (Приложение №2 към настоящата процедура). Протоколът се подписва от заявителя и длъжностното лице от ЦАО, което го е съставило.

8. ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА УСЛУГАТА ПО ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ (ниво на предоставяне на услугата и интернет адрес, на който се предоставя)

а) Ниво на предоставяне на услугата
Ниво 3: Двустранна комуникация - заявяване на услуги изцяло по електронен път, включително електронно подаване на данни и документи, електронна обработка на формуляри и електронна идентификация на потребителите, освен ако със закон се допуска предоставяне на електронна административна услуга без идентификация.

 

б) интернет адрес, на който се намира формулярът за нейното заявяване
Вж. т. 6

 

в) интернет адрес за служебно заявяване
-

 

г) вид на услугата (първична или комплексна), като в случай че услугата е комплексна, се посочват първичните услуги, от които е съставена
-

 

д) средствата за електронна идентификация и нивото им на осигуреност - в случаите, когато идентификация се изисква при заявяване, заплащане и получаване на електронна услуга.
-

 

9. СРОК НА ДЕЙСТВИЕ НА ДОКУМЕНТА/ИНДИВИДУАЛНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН АКТ
Хигиенното заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци е безсрочно.

 

10. ТАКСИ ИЛИ ЦЕНИ, ОСНОВАНИЕ ЗА ТЯХНОТО ОПРЕДЕЛЯНЕ И НАЧИНИ НА ПЛАЩАНЕ
На основание чл. 21 а от Тарифата за таксите, които се събират от органите на държавния здравен контрол и националните центрове по проблемите на общественото здраве по Закона за здравето за издаване на Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци се събира такса в размер на  123 лв.

 

Забележка: При изгубване или унищожаване на хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци представителят на лечебното заведение следва да уведоми за това писмено РЗИ – Велико Търново. В този случай РЗИ издава на лицето заверен препис на издаденото Хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци, след заплащане на такса от 6 лв. (За повече подробности вижте административна услуга „Издаване на заверен препис или допълнителен екземпляр от документ“.)

 

Начини на плащане: 
Горе упоменатите такси могат да бъдат заплатени по следните начини:
1. Чрез терминално устройство ПОС в в Центъра за административно обслужване или в касата на РЗИ (стая 204) с адрес: гр. Велико Търново, ул. „Никола Габровски” №23, ет. 2 и с работно време от 8:30 до 17:00 ч.
2. В брой – на касата на РЗИ
гр. Велико Търново, ул. „Никола Габровски” №23,  ет. 2, стая 204,
 работно време 8:30 – 17:00 ч.
3. По банков път:
IBAN BG16UNCR75273140017801, BIC UNCRBGSF 
Уникредит БУЛБАНК   АД, клон Велико Търново

 

11. ОРГАН, ОСЪЩЕСТВЯВАЩ КОНТРОЛ ВЪРХУ ДЕЙНОСТТА НА ОРГАНА ПО ПРЕДОСТАВЯНЕТО НА УСЛУГАТА
Министърът на здравеопазването

 

12. РЕД, ВКЛЮЧИТЕЛНО СРОКОВЕ ЗА ОБЖАЛВАНЕ НА ДЕЙСТВИЯТА НА ОРГАНА ПО ПРЕДОСТАВЯНЕТО НА УСЛУГАТА.
По реда и в сроковете, регламентирани с Административнопроцесуалния кодекс.

 

13. ЕЛЕКТРОНЕН АДРЕС ЗА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ВЪВ ВРЪЗКА С УСЛУГАТА
rzi-vt@rzi-vt.bg

 

14. НАЧИНИ НА ПОЛУЧАВАНЕ НА РЕЗУЛТАТА ОТ УСЛУГАТА 


Заявителят уточнява начина, по който желае да получи хигиенното заключение при заявяването на услугата. Той може да избере получаване: 
14.1. от Центъра за административно обслужване на РЗИ – Велико Търново срещу подпис;
14.2. чрез лицензиран пощенски оператор на предварително заявен от него адрес. Разходите за изпращане са за сметка на заявителя.
14.3. по електронен път на предварително заявен от него адрес на електронна поща при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги и Закона за електронното управление.
14.4. на персонален профил, регистриран в Информационната система за сигурно електронно връчване като модул на Единния портал за достъп до електронни административни услуги по смисъла на Закона за електронното управление.

Информация за услугата в Административния регистър:  
1795 Издаване на хигиенно заключение за извършване на дейности с опасни отпадъци от хуманната медицина