Z6_PPGAHG800P3UC06PMT67H1KNF7
Z7_PPGAHG800P3UC06PMT67H1KNV5

Често задавани въпроси

Дата на публикуване: 27.08.2020
Последна актуализация: 31.01.2025

     

Въпрос: Какви изследвания са необходими по административна процедура 1102 "Регистрация и заверка на лична здравна книжка"?

Отговор: Предварителните медицински прегледи и изследвания се провеждат преди постъпване на работа и включват: 
 - преглед от общопрактикуващ лекар (ОПЛ) или от лекар специалист по вътрешни болести от лечебно заведение за извънболнична помощ;
 - бактериологично изследване за носителство на шигели, салмонели, ентеропатогенни ешерихия коли и коремно носителство (с изключение на лицата, работещи в бръснарски, фризьорски и козметични салони);
 - изследвания за чревни хелминти и протозои (с изключение на лицата, работещи в бръснарски, фризьорски и козметични салони);
 - провеждане на туберкулинов кожен тест на Манту.

 


Въпрос: Какви документи са необходими по административна процедура 3047 "Издаване на становище относно спазването на граничните стойности на показатели за шум"?

Отговор: Необходими документи:
 - декларация че са изпълнени изискванията по ЗУТ;
 - копие от документ, удостоверяващ въвеждането на строежа в експлоатация съгласно ЗУТ;
 - копие от документ, удостоверяващ правото на ползване на обекта (договор за наем);
 - протокол от извършено измерване на нивото на шума, излъчван от обекта в рамките на заявеното работно време. (Измерването на шума, излъчван от обекта се извършва от независими лаборатории, които са акредитирани от Изпълнителна агенция „Българска служба по акредитация“ или от друг национален орган по акредитация, който е страна по Многостранното споразумение за взаимно признаване на Европейската организация за акредитация за съответната област, или отговарят на изискванията за признаване, съгласно чл.5а, ал. 2 от Закона за националната акредитация на органи за оценяване на съответствието и в чийто обхват на акредитация попада показателя шум. Измерването се извършва при спазване изискванията на Наредба №6 и изискванията, определени в съответния стандарт.)

 


Въпрос: Какви документи са необходими за регистрация на лекари по дентална медицина по административна процедура 3041 "Издаване на удостоверение за спазване на здравните изисквания и утвърдените медицински стандарти от лечебните заведения за извънболнична помощ и хосписите"?

Отговор: Лекари по дентална медицина, желаещи да упражняват индивидуална практика за първична или специализирана медицинска помощ подават писмено заявление по образец към процедура 3041 Издаване на удостоверение за спазване на здравните изисквания и утвърдените медицински стандарти от лечебните заведения за извънболнична помощ и хосписите. Прилагат се:
  - диплома за съответното висше образование на лицето, което регистрира лечебното заведение;
  - документ за призната специалност на лицата, които ще работят в лечебното заведение;
  - разрешение от компетентния държавен орган, когато в лечебното заведение ще се използва медицинско оборудване с източник на йонизиращо лъчение;
  - свидетелство за съдимост или аналогичен документ за лицата - членове на управителните и контролните органи, които не са български граждани.


Въпрос: Какви са изискванията за откриване на селскостопанска аптека?

Отговор: Селскостопанските аптеки са обекти с обществено предназначение и трябва да бъдат вписани в публичния регистър на обектите с обществено предназначение, за което се подава уведомление по реда на процедурата за вписване в регистъра на обектите с обществено предназначение, подробно описана тук.
Здравните изисквания към тях са регламентирани в Наредба № Н-4 от 1 август 2022 г. за здравните изисквания към устройството и работата на селскостопанските  аптеки. Проверката за съответствие със здравните изисквания се извършва от РЗИ в срок до 1 месец от датата на подаденото уведомление.  
Съгласно чл. 2 от Наредба № Н-4 селскостопанските аптеки не могат да се откриват в обекти за производство и търговия с храни и други обекти с обществено предназначение. Те се откриват в помещения със самостоятелен вход, разположени на първи надземен етаж, достъпен за посетителите. Изисква се да са осигурени също и условия за достъп за хора с увреждания. 


Въпрос: Работя в чужбина и работодателят ми изисква документ за ваксините, който са ми поставяни. 
Отговор:
Можете да заявите издаване на Свидетелство за имунизационното състояние. То се издава срещу представен документ, удостоверяващ имунизационното състояние (имунизационен паспорт, имунизационен паспорт в здравноосигурителна книжка или лична амбулаторна карта (ЛАК) за лицата без избран личен лекар).

Процедурата за издаване на Свидетелство за имунизационното състояние е описана подробно тук.